Про міжнародне дослідження якості освіти PISA
У 2016 році Україна вперше долучилася до Програми міжнародного оцінювання учнів – PISA. Програма має на меті порівняти освітні системи близько 80 країн світу через вимірювання компетентностей учнів із читання, математики та природничих дисциплін, прямо не пов’язаних з оволодінням шкільними програмами. Крім того, велика увага у дослідженні PISA приділяється вивченню факторів, що впливають на успішне навчання учнів.
Дослідження PISA проводиться кожні три роки, починаючи з 2000 року, шляхом тестування навичок і знань 15-річних учнів. Вважається, що в більшості країн саме в цьому віці учні закінчують основну школу і постають перед вибором професії і загалом майбутнього життєвого шляху. Однак PISA не перевіряє рівня навчальних досягнень учнів, натомість оцінює наскільки учень зможе використовувати знання й уміння, отримані в школі, за можливих життєвих труднощів і викликів.
Дослідження PISA здійснюється в три етапи (підготовчий, пілотний, основний). Під час підготовчого етапу відбувається переклад та адаптація тестових матеріалів, а також анкет для опитування учнів і адміністрацій навчальних закладів. Пілотний передбачає апробацію завдань та інструментарію дослідження до контексту країн-учасниць. В основний період проводиться тестування, підготовка міжнародного та національного звітів.
Детальну інформацію про PISA – рамкові матеріали, зразки завдань попередніх циклів, новини про стан підготовки до проведення дослідження в Україні – розміщено на офіційному сайті Програми в Україні: www.pisa.testportal.gov.ua.
Зауважимо, що PISA в кожному циклі дослідження, крім оцінювання досягнень 15-річних підлітків в ключових галузях – читанні, математиці та природничо-наукових дисциплінах, також оцінює досягнення 15-річних підлітків у певній інноваційній галузі. Такою галуззю восьмого циклу PISA-2022 стало креативне мислення як одна з критичних навичок, що необхідні людині для досягнення успіху у 21-му столітті й без яких уже в найближчому майбутньому важко буде конкурувати на ринку праці та й узагалі адаптуватися до швидкозмінних умов сучасного глобального, технізованого й цифровізованого світу.
Інформуємо, що 20 вересня 2024 року Український центр оцінювання якості освіти оприлюднив Національний звіт за результатами PISA-2022, присвячений успішності українського учнівства в галузі креативного мислення.
У презентованому під час ютуб-трансляції звіті увагу зосереджено на результатах українського учнівства, яке в складних умовах осені 2022 року взяло участь в тестуванні й анкетуванні з креативного мислення.
Пропонований звіт є лише частиною постійної кропіткої роботи аналітиків УЦОЯО з опрацювання матеріалів масштабного глобального освітнього дослідження PISA-2022, участь у якому взяла 81 країна світу. У раніше опублікованому Національному звіті за результатами міжнародного дослідження якості освіти PІSA-2022 висвітлювалися питання успішності українських 15-річних підлітків у ключових галузях PІSA – читанні, математиці та природничо-наукових дисциплінах, а також йшлося про виклики, з якими стикалося учнівство під час віддаленого навчання тощо. Крім того, деякі значущі аспекти, пов’язані з даними PISA, деталізовано в серії мінізвітів із фокусом на національний і міжнародний досвід.
Ознайомитися із Національним звітом та Міжнародним звітом можна на сайті УЦОЯО за покликанням: https://testportal.gov.ua/zvity-dani-4/
Насамкінець наголосимо, що нині PISA є наймасштабнішим дослідженням у галузі освіти, результати якого слугують важливим інструментом для оцінювання та вдосконалювання освітніх політик і систем у багатьох країнах світу. Сподіваємося, що матеріали цього національного звіту стануть у пригоді освітнім політикам, освітянам, широкій громадськості і всім, хто прагне змінити нашу освіту на краще, зробити її конкуреyтною у світовому вимірі, а її випускників затребуваними й успішними.